CIBERBULLYING I GROOMING, VERINS DE LA TECNOLOGIA

Prou d'etiquetes! STOP a l'assetjament

Veia una sèrie d’advocats que tractaven un tema de grooming.  Això què és? Segons l’Institut Nacional de Tecnologia de la Comunicació (Inteco)* el defineix com : assetjament o acostament a un menor exercit per un adult amb fins sexuals. Els pedòfils tenen una nova forma de fer, amb mentides i acostament emocional per prendre el control del nen i preparar el terreny per l’abús sexual.    

A la sèrie una policia especialitzada en grooming esgrimia la seva acusació amb proves de les converses mantingudes amb l’acusat, mentre ella es feia passar per una menor. Semblava que el cas era fàcil però per aquelles escletxes de les lleis i la justícia, assetjador treia l’argument de que sabia que era una adulta doncs parlava dels pares i no dels “vells”. Semblava un cas clar però tot s’embolica i acaba lliure.

Encara que sembli ficció, la realitat sempre la supera i en aquest cas també doncs costa moltíssim desemmascarar a aquests tipus. Per això la prevenció és la millor arma contra l’assetjament adult i els dels propis infants, el ciberbullying

El ciberassetjament és un tema actual i de gran penetració a la societat i les escoles. Sembla que una part important de les víctimes passa la seva escolaritat sense treure a la llum el seu patiment. Fins que ja és massa tard (suïcidis de joves degut al ciberassetjament), ha tingut conseqüències físiques (sembla que les emocionals passen desapercebudes), o ja són adults i ho expliquen.

Tant el grooming com el ciberbullying són dues alteracions socials que sempre han existit de diferents formes, però amb els mitjans de la tecnologia cada cop és més nombrós. Per poder prevenir cal formació, basada en la informació i les formes d’actuar davant qualsevol indici en els nens i nenes. Al final de l’article afegeixo dos llibres, de tanta altra informació que podem trobar.

És important reconèixer la responsabilitat dels pares i educadors. També l’escola ha de tenir mecanismes d’actuació però la prevenció comença a la família. La comunicació entre pares i fills són el millor antídot per a una societat malalta de protagonisme a costa dels infants. Parlar amb els nens de com fer servir la tecnologia, de quin són els seus usos favorits o què és el últim que han mirat a les xarxes  o webs; pot donar pistes sobre la seva exposició i possibles conseqüències. 

Educar amb la por no ajuda. Explicar tot el que els pot passar si xateges amb desconeguts, tampoc. Això no dissipa la seva curiositat ni posa en valor la seva integritat i dignitat. Com altres ensenyament en educació emocional, cal començar des de ben petits amb contes i històries que tant cala en els nens. Acompanyar-los en el descobriment d’Internet, jugant i navegant amb ells. D’altres formes d’acostament basades en una comunicació oberta i sense perjudicis per a que els nens puguin explicar el que els hi passa quan són assetjants per companys o grups a les xarxes.

Quan el mal està fet és força costós fer-hi front de forma legal, econòmicament i emocionalment. Les proves han de ser fiables i els procediments contenen eines poc actualitzades i molt complicades.  

Cal estar alerta de forma meditativa, no amb por. Cal detectar canvis en el nen, la seva forma de comportar-se, el seu aïllament o irritabilitat, els canvis físics i emocionals que envolten al patiment de veure’s  assetjat i amb sentiments de culpabilitat, insignificança i solitud.

Prenem el ciberbullying i el grooming com verins de la tecnologia que cal treure a la llum i eradicar per a que l’ús de la tecnologia no sigui causa de por i animi a la lluita de les famílies i l’escola. Si una persona propera passa per una experiència traumàtica d’aquest tipus, compartir-ho i que no sigui amagat ni motiu per avergonyir-se;  ajuda a altres, crea connexió entre les persones i troba acompanyament per la vivència i la resposta que cal donar-li. Posem-nos en marxa amb l’observació, la informació i la comunicació.

  

• “Guía de actuación contra el ciberacoso”. Padres y educadores. INTECO Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación
• “Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes”. Guía para educadores. Enrique Echeburúa i Ana Requesens

CIBERBULLYING I GROOMING, VERINS DE LA TECNOLOGIA

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Scroll hacia arriba

Aquest web fa servir cookies per millorar la teva experiència. Més informació ACEPTAR

Aviso de cookies